facebook

Storängen etapp 4, Huddinge


Storängens industriområde är lokaliserat inom ett av Huddinge kommuns största utvecklingsområden. Här pågår en successiv omvandling från industriverksamhet till bostadsområde med kommersiell och offentlig service. På sikt förväntas hela Storängens industriområde omvandlas till en ny stadsdel med cirka 4500 nya bostäder. 

FlerbostADSHUS

Förskola och barn

LSS-boende

Ny PARK

BIOLOGISK MÅNGFALD

SKYFALLSHANTERING

KLIMATÅTGÄRDER

Mobilitetshub 

ÅWL har arbetat med flera detaljplaner i området. Just nu pågår arbetet med etapp 4 som ska ut på granskning till hösten. Området planeras innehålla 1 800 bostäder, ett utvecklat gatunät, två förskolor, parkstråk, en närpark samt flera torg och mindre platsbildningar samt ett vårdboende. I det här projektet har ÅWL arbetat med framtagandet av strukturplanen och utformning av både allmän platsmark och kvartersmark. 

Bostäder

1

LSS-boende

HEKTAR

2

Förskolor

Tre hållbarhetsaspekter

1. Hållbar stadsutveckling som utgår från platsens karaktär och förutsättningar

Planförslagets vision är att skapa förutsättningar för en hållbar stadsdel där de grönblå strukturerna sätter en tydlig prägel för att skapa ekologiska och sociala kvaliteter i stadsrummet. 

2. Social hållbarhet

Området ska ge plats för innovation och nytänkande lösningar. Stadsdelen ska vara inbjudande och inkluderande och främja ett hälsosamt och aktivt liv med god tillgång till urban grönska och naturområden.  

3. Hållbara mobilitetstjänster

Strukturen utformas med gående och cyklister i fokus. Hållbara val ska vara enkla. Exempelvis planeras ett sammankopplat system för mobilitetstjänster i området med stor tillgång på olika hållbara färdmedel. 

– Området får en tydlig hållbarhetsprofil som genomsyrar både stadsrum och byggnader. Gröna inbjudande miljöer som uppmuntrar till gång och cykel i kombination med tillgång till olika typer av mobilitetstjänster ger förutsättningar för en hållbar livsstil. Det ger också synergieffekter så som mer liv och rörelse på gator och i byggnadernas bottenvåningar.

Sara Revström
Ansvarig landskapsarkitekt

Det grön-blåa först

Strukturen grundar sig i det befintliga industriområdets gatunät, men de stora kvarteren bryts nu upp i ett mer finmaskigt nät med hjälp av nya lokalgator. Konceptet ”Det grönblåa först” genomsyrar planeringen av hela området där grön-blåa strukturer har varit överordnat i gestaltning och stadsplanering. Detta för att skapa ekologiska och sociala kvaliteter i stadsrummet, men också för att på ett robust och långsiktigt hållbart sätt lösa den stora skyfallsproblematik som finns i området.

Bebyggelsestruktur

Området får en kvartersstruktur med slutna kvarter, men på väl valda platser finns öppningar i fasaderna som ger kontakt mellan bostadsgårdar och gaturum samtidigt som det ger ett ökat ljusinsläpp till gårdarna. På grund av markförhållandena är inga garage nedgrävda och samtliga bostads- och förskolegårdar ligger en våning upp. Hur dessa möter allmän platsmark har därför studerats noga. 

Stadsrumskaraktär och skala

Byggnadernas höjd varierar från fem till sexton våningar där högre byggnader markerar större gator och stadsrum. Där förgårdsmark finns varierar utbredningen mot olika gaturum och den gestaltas för att förstärka de olika gatornas karaktär. 

Skyfall och översvämning

Området är låglänt och har idag problem med översvämningar vid kraftiga regn. Som en del i arbetet har ÅWL tagit fram en övergripande höjdsättning för Etapp 4 och flera pågående detaljplaner i Storängen för att säkerställa en långsiktigt hållbar stadsdel med hänsyn till bland annat avrinning och tillgängliga räddningsvägar i händelse av skyfall och översvämning.

Trafikled för farligt gods

Storängsleden är en rekommenderad led för farligt gods vilket innebär att det krävs ett skyddsavstånd mellan byggnader och väg på minst 25m. Ytan används till angöringsgator, parkeringsplatser för bilpoolsbilar samt planteringsytor med plats för stora träd. 

Svåra markförhållanden

Planområdet är idag till största del hårdgjort och har inga större höjdskillnader, med undantag från en mindre kulle med träd som bevaras och blir en del av områdets nya närpark. Området ligger på gammal sjöbotten och består av lera i flera lager, vilket innebär att det inte är möjligt att gräva ner garage under mark.

Stadsrumskaraktärer

Området har olika typer av stadsrum med en tydlig hierarki där de olika typerna skiljer sig åt i funktion och karaktär. Kvartersmark samspelar med allmän platsmark för att förstärka de olika stadsrummens identitet. Centralvägen, Sjödalsvägen, östra huvudstråket samt gatorna längs Storängsleden utgör huvudstråk som ramar in planområdet. Här är trafiktätheten högre och byggnaderna har en högre skala. 

Hemma-gator

De nordsydliga lokalgatorna har en ”hemma-identitet” med fokus på att skapa en hemtrevlig, småskalig och intim karaktär där bostäderna är i fokus och livet i husen tillåts spilla ut i gatan. Gaturummen sluts till i ändarna och bildar egna rum i stadsdelen. På förgårdsmarken finns upphöjda privata uteplatser som kan nås via trappor från gatans nivå, vilket bidrar till att befolka gaturummet och skapa kontakt mellan grannar. 

Det grön-blåa rummet

Det grön-blå stadsrummet utgörs av närparken med angränsande gångfartsgator i söder och öst samt Dalhemsvägen med dess parkstråk. Parkstråket, som sträcker sig längs Dalhemsvägen mellan parken i väst och mot befintlig naturmark i öst,fyller flera viktiga funktioner i området. Det elva meter breda parkstråket är svagt skålat och fungerar som fördröjningsyta för dagvatten, men även som rinnväg för skyfallsvatten som ska avledas från området vidare ut i naturområdet. Stråket fyller också viktiga ekologiska och sociala funktioner. Omgivande byggnader bidrar till att förstärka den gröna karaktären med hjälp av grönska på fasad och tak.



Inom Etapp 4 planeras en nedsänkt park och parkstråk som syftar till att fördröja vatten vid stora regn och leda vatten samtidigt som de ska erbjuda upplevelsevärden till stadsdelen alla andra dagar.

Sara Revström
Ansvarig landskapsarkitekt



Kontakpersoner:

Sara Revström
Ansvarig landskapsarkitekt


Projektfakta

Typ: Ny strukturplan
Plats: Storängen, Verkstaden, Hantverket och Tonfisken, Huddinge kommun
Beställare: Vincero, Huddinge kommun
Skede: Detaljplan.
Program/Innehåll: 1800 bostäder och lokaler som en funktionsblandad stadsdel, 2 förskolor och 1 LSS-boende. Offentliga gator, parker och torg
Storlek: 8 hektar
Status: Arbete inför granskning
År: 2018– pågående
Team: Jacob Haas, Sara Revström, Jimmy Esberg, Carolin Sjöberg Knight, Cesar Patin Lapausa, Miriam Kalix

Tjänster: Arkitekttjänster i tidiga skeden Strukturplan  Gestaltning allmän platsmark Landskapsarkitektur Social hållbarhet