facebook

Drags 4

SKOLVERKSAMHET

FLEXIBLA LÄRMILJÖER

SAMVERKAN KOMPETENSOMRÅDEN

STÄRKA BEFINTLIGA KVALITETER

En ambitiös kund och ett anrikt område lade grunden för vårt ombyggnadsprojektet av skolbyggnaden Drags 4 mitt i Norrköpings stadskärna. Arbetet omfattar en ombyggnad och totalrenovering som på ett tydligt sätt visar hur man utifrån en befintlig miljö kan omvandla en historisk byggnad till en modern lärmiljö inklusive dess behov av nya funktioner.  


KVM ombyggnad

antal elever

Efter industrins nedmontering i mitten av 1900-talet drev starka viljor frågan om att riva det gamla och av historien belastade området utmed Motala ström. Men då området är byggt av sten, blev notan för rivningen så pass dyr att beslutet dröjde tills opinionen hann vända. Idag är detta anrika industrilandskap längs Motala ström omvärderat, fyllt av kulturverksamhet som blivit en sevärdhet genom sin rika arkitektoniska historia.

Nära 10 000 kvadratmeter

Mitt i det gamla industriområdet ligger Drags 4. Här har vi genom ombyggnation skapat en funktionell och modern lärmiljö för en grundskola på ca 9 900 kvadratmeter. Utan att göra stora ingrepp i den ursprungliga stommen, ville vi åstadkomma nya flöden och anpassa lokalerna efter både pedagogiska och tekniska behov. I detta ingick både att anpassa klassrummen till att stödja både traditionell och modern undervisning och att uppgradera teknik och installation för att motsvara kraven på digitalt lärande. Samt att förbättra tillgänglighet och anpassning för elever med särskilda behov. 



Oväntade möten och avskilda vrår

Projektet präglades av en vilja att hellre behålla och återbruka än att kassera och konsumera. Fastän dörrar och väggar i största möjliga mån sparades på sina ursprungliga platser har vi skapat nya träffpunkter, gruppmötesrum och studieplatser. Likvärdig utrustning finns nu tillgänglig i flertalet rum vilket försäkrar ett mer flexibelt undervisningsklimat.

 


– Genom att skapa generella och flexibla lösningar har vi öppnat för att låta verksamhetens innehåll förändras på sikt, säger Louise Lindquist Sassene, uppdragsansvarig arkitekt ÅWL Arkitekter. Ombyggnadsprojekt uppmuntrar oss arkitekter att redan från start utgå ifrån att bekata ”next use”, Drags 4 är ett exempel på hur ett ombyggnadsprojekt kan se ut idag, men också hur det är rustat inför nästa brukare.

Louise Lindquist Sassene
Uppdragsansvarig sarkitekt

Rymd och rumslighet

Byggnadens variation i proportion och inte minst dess nivåskillnader har varit utmanande när det kommit till både ventilationstrummor och tillgänglighet. För att förbättra framkomligheten har vi sett över alla tänkbara hinder.

På vissa ställen har ytorna öppnats upp och fått ramper istället för att hänvisa till omvägar. Den ståtliga takhöjden som i tidigare renovering doldes har på sina platser blivit synliggjord igen. Denna nya rymd kompenseras med akustikreglerande insatser som väggabsorbenter för att tillgodose en hållbar ljudmiljö för skolverksamheten.


– Något av det roligaste med den här typen av uppdrag är att platsen i sig utmanar och uppmuntrar till lösningar, säger Jenny Ryderstedt Melin, handläggande arkitekt, ÅWL Arkitekter. I en senare tillkommen utbyggnad går exempelvis den annars majestätiska takhöjden ner i skala, något som skapar disharmoni med övrig arkitektur. Som lösning arbetade vi med optiska illusioner i monteringen av undertaksplattorna.

Genom att sätta takplattorna i en tvärgående riktning förmedlades intrycket av mer rymd. Tillsammans med belysningskällor förstärkte vi känslan av mindre rumsligheter i den avlånga ytan och bidrog på så vis till att korridoren närmade sig skolans övriga skalor.

Jenny Ryderstedt Molin
Handläggande arkitekt

Arbete i etapper

Medan renoveringen pågick bedrevs skolans aktiviteter som vanligt. Vi fick tänka i etapper där del för del renoverades och verksamheten slussades från yta till yta. I samråd med skolverksamheten projekterade vi etapperna så att ombyggnaden tog hänsyn till skolans behov under byggtiden. På så vis kunde vi trots det ständigt pågående arbetet säkerställa en arbetsmiljö som motsvarade förväntningar och behov under hela arbetets gång.

– I ombyggnadsprojekt blir det påtagligt hur viktigt det är med tät kontakt mellan arkitekt och byggare. Frågor uppstår längs vägen – hur tunga maskiner kan golven bära? Hur stora maskiner tillåter de befintliga öppningarna in i lokalerna? Hur löser vi det tillsammans? En god teamkänsla och snabba avstämningar är jätteviktiga för projektets framdrift och den gemensamma målbilden, säger Jenny Ryderstedt Molin, handläggande arkitekt.

Ombyggnaden av Drags 4 i Norrköping är ett tydligt och viktigt exempel på möjligheten att förvandla en historisk byggnad till moderna och funktionella lärmiljöer. Hela projektet är en tillfredsställande transformation som säkerställt både skolans och fastighetsägarens visioner och behov. Den nya skolan erbjuder nu en inspirerande och framtidssäkrad miljö där både elever och personal kan trivas och utvecklas.

Kontaktpersoner:

Louise Lindquist Sassene
Ansvarig arkitekt

Jenny Ryderstedt Molin
Handläggande arkitekt

Matilda Rehn
Medverkande arkitekt

Projektfakta

Typ: Grundskola åk. 4-9
Plats: 
Norrköping
Beställare:
Hemsö Fastighets AB
Hyresgäst: Nordic International School
Yta: 9878 kvm
Status: 
Färdigställt 2022
Fotograf: Felix Gerlasch
Team: Louise Lindquist Sassene, Jenny Ryderstedt Molin, Matilda Rehn, Gustav Lundström