Newport

Tradition och avantgarde i lyxförpackning

 

Vi fick i uppdrag att rita Newports flagship store i centrala Norrköping, en 350 kvadratmeter stor butikslokal fylld med möbler och inredning. Här har vi utifrån koncept- och behovsanalys tagit fram ett designkoncept för hela butiksfasaden och dess inredning.

 

Ett inredningskoncept som plockar det bästa ur två världar

Newport har sin grund i inredningsstilen New England som därför fått ta stor plats även i konceptet för butiken. För att göra det än mer intressant har vi kombinerat och blandat upp med moderna och fräscha inredningsdetaljer av lyxigare karaktär. Tillsammans blir det en spännande och intressant kombination där gammalt möter nytt.

Projektfakta

Beställare: Newport
Vad:
Design av Newports flagship store i köpcentret Linden i Norrköping
Färdigställt: 2018
Kontaktperson: Martin Kihlberg

 

– Att våga plocka in nya influenser och stilar är ofta nyckeln till att ta ett koncept till nästa nivå. På så vis kommer man ofta bort från det förutsägbara, säger Martin Kihlberg, inredningsarkitekt på ÅWL.

Som att kliva in i ett hem

Visionen har varit att butiken ska kännas både gedigen och välkomnande. Som att komma in i ett hus, eller ännu bättre, att komma hem.

– Vi har fått till en skön balans mellan de öppna skyltytorna och de täta partierna som gjort att butiken upplevs mer som ett hem. Det gör även att besökaren får en känsla av lugn och ro och framför allt ger det en trygghet när man kliver in i butiken.

Lokalen är placerad i ett köpcenter vilket medfört en del utmaningar. Det innebär exempelvis att det finns viss begränsning för hur man kan jobba med belysning och därför var det ännu viktigare att verkligen se till att den belysning vi plockade in var riktigt bra. Här har vi jobbat med belysning som ger en varm och välkomnande känsla som går hand i hand med det övriga konceptet och visionen.